سلام؛

امید صالحی کارشناس محاکم حقوقی و کیفری

حق رای اتباع ایرانی در خارج از کشور

مقدمه

حق رای یکی از حقوق بنیادی بشر است که به افراد این امکان را می‌دهد که در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت کنند. این حق در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و اتباع ایرانی در داخل و خارج از کشور از آن برخوردارند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

اصل 56 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد: "کلیه اتباع ایرانی حق انتخاب شدن در انتخابات را دارند مگر اشخاصی که از حقوق سیاسی محروم شده‌اند." این اصل به صراحت حق رای اتباع ایرانی را به رسمیت می‌شناسد.

قانون انتخابات ریاست جمهوری

قانون انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون به منظور تعیین رئیس جمهور و نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تدوین شده است.

ماده 35 این قانون مقرر می‌دارد: "کلیه اتباع ایرانی که در سن هجده سالگی به بالا هستند و محجور یا معذور نباشند، حق رای در انتخابات ریاست جمهوری دارند." این ماده شامل اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور نیز می‌شود.

نحوه رای دادن اتباع ایرانی در خارج از کشور

اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند. برای شرکت در این انتخابات، اتباع ایرانی باید در سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود ثبت نام کنند و در روز انتخابات به محل رای‌گیری مراجعه کنند.

محدودیت‌ها

در برخی موارد، ممکن است محدودیت‌هایی برای حق رای اتباع ایرانی در خارج از کشور وجود داشته باشد. به عنوان مثال، افراد زیر ممکن است از حق رای محروم شوند:

  • افرادی که به موجب قانون مجرم شناخته شده‌اند و حکم قطعی علیه آنها صادر شده است.
  • افرادی که فاقد مدرک شناسایی معتبر هستند.
  • افرادی که در موعد مقرر ثبت نام نکرده‌اند.

راهکارهای قانونی برای استفاده از حق رای

اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور که قصد شرکت در انتخابات را دارند، باید برای ثبت نام به سفارتخانه یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کنند. همچنین، برای اطلاع از جزئیات بیشتر در مورد نحوه رای دادن، می‌توانند به وب سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

جمع‌بندی

اتباع ایرانی در خارج از کشور از حق رای برخوردارند و می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند. با این حال، در برخی موارد ممکن است محدودیت‌هایی برای این حق وجود داشته باشد. اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور که قصد شرکت در انتخابات را دارند، باید برای ثبت نام به سفارتخانه یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کنند.

منابع

  • قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • قانون انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران
  • وب سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: https://en.mfa.ir/index.html

توجه:

  • این اطلاعات فقط جنبه اطلاع‌رسانی دارد و نباید به عنوان مشاوره حقوقی تلقی شود.
  • برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد حق رای اتباع ایرانی در خارج از کشور، باید به یک وکیل متخصص در این زمینه مراجعه کنید.
  • با ما همراه باشید.

    راههای تماس با ما :

    تلفن : 09121145123